مشاهیر ورزش ایران

مرتضی مهرزاد

 مرتضی مهرزاد متولد 26 شهریور 1366 در شهر رودسر استان گیلان و ساکن چالوسبه دلایلی تا مقطع سوم راهنمایی بیشتر درس نخواند ولی حالا با 246 سانتی متر به عنوان بلندترین مرد ایران و سومین قد بلند جهان شناخته می شود

وی می گوید : زندگی من روال طبیعی داشت و بعد از مدرسه ابتدا در یک آلومینیوم سازی و سپس یک نانوایی لواشی کار می کردم تا اینکه از 15 سالگی به بعد همه چیز تغییر کرد.

رشد غیرمعمول قد مرتضی از 16 سالگی ، یعنی زمانی که بلندی قدش 190 سانتی‌ متر بود شروع شد و متاسفانه در همان زمان به علت  افتادن از دوچرخه و آسیب دیدگی شدید لگن و عدم درمان مناسب در نهایت باعث توقف رشد پای راست او می شود . پای راست او حالا 15 سانتی متر کوتاه تر از پای چپش است و طول دست اش نیز 27 سانتی متر است

مرتضی بعدها متوجه می شود مبتلا به یک بیماری بنام «آکرومگالی» است و در این نوع بیماری بخش هایی از بدن مانند بینی ، آرواره و انگشتان دست و پا بزرگی غیر عادی دارند و هورمن رشد هم بیش از اندازه تولید می شود .

مرتضی در حالت نشسته قد او به 123 سانتی متر و ارتفاع نشسته او وقتی دست هایش را بلند می کند به 201 سانتی متر می رسد.

در ماه عسل رمضان 1388 مرتضی 22 ساله به همراه مادرش به برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی رفت و از سختی های زندگی قد بلندی خود گفت .

داستان زندگی مرتضی از سال 1391 به کل تغییر یافت ، او در فراخوان استعدادیابی فدراسیون جانبازان و معلولین برای بازی والیبال کشف استعداد شد و به این ترتیب بعد از آموزش های مقدماتی وارد تیم والیبال نشسته چالوس شد .

مرتضی بعد از سه سال بازی والیبال در سال 1394 با تیم «ثامن‌ الحجج سبزوار» قرارداد بست و اولین تجربه بازی در لیگ برتر را بدست آورد و او در همین سال بعنوان یک بازیکن حرفه ای به تیم ملی ایران نیز دعوت شد.

مرتضی در بازی های پارالمپیک 2016 برزیل به همراه تیم ملی توانست به عنوان تیم اول به مدال طلا برسد و عنوان پدیده والیبال نشسته در جهان را از آن خود کند.  مرتضی در ادامه سال 2016 با تیم ملی قهرمان جام بین قاره ای چین شد و یکسال بعد نیز قهرمانی آسیا در چین را بدست آورد . سال 2016 به قهرمانی لیگ جهانی دست یافت و سپس دوباره سال 2017 با تیم ملی ، قهرمانی آسیا را تکرار کرد و در بازی های المپیک توکیو 2020 نیز باردیگر با تیم والیبال نشسته به عنوان قهرمانی رسید و مورد توجه بیشتر رسانه های جهان قرارگرفت. 

 Color SchemeMost of the Elements in Website Secondary MenuSecondary Menu Background Color Links ColorColor of Hyperlinks