مشاهیر ورزش ایران

ایرج احرابی فرد

 پروفسور ایرج احرابی فرد متولد 1316 درتهران است . وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه به دلیل علاقمندی به ورزش به خصوص رشته های والیبال ، شنا و دوومیدانی به عنوان معلم ورزش در آموزش و پرورش استخدام شد و در آزمونی که برای انتخاب برترین های کشور برای اعزام به دوره تحصیلی در انگلیس برگزار شد به عنوان نفر اول استان تهران انتخاب شد . وی پس از گذراندن دوره آموزشی انگلیس برای تحصیلات عالیه راهی آمریکا شد و درسال 1965 فوق لیسانس و پس از آن در سال 1975 دکترای  علوم ورزشی را از دانشگاه مینه سوتا دریافت کرد.

وی در آمریکا  علاوه بر تدریس در دانشگاه آیوای شمالی از سال 1971  به عنوان مربی به آموزش شنا پرداخت و باطی دوره های پیشرفته آموزشی شنا به ایران بازگشت و از سال 1346 تا 1349 سرمربی تیم ملی شنا شد که در همین مدت خدمات شایان توجهی به ورزش شنا ایران و ارتقا آن انجام داد. وی علاوه برآن در امور پژوهشی نیز در انتشار مجله پژوهش در ورزش همکاری داشت . 

وی سپس به آمریکا مهاجرت کرد اما به درخواست سازمان ورزش ایران در سال های 1355 تا 1357 مدير کل اداره آموزش و طرح بررسی سازمان ورزش ايران شد .  پروفسور احرابی فرد علاوه بر تدریس ، به عنوان مربی شنا و دوومیدانی در دانشگاه ایالات شمالی آیووا حضور داشت و در سال 1980 به عنوان مربی سال دوومیدانی ایالت آیوا شمالی انتخاب شد .

دکتر احرابی فرد بعد از مدتی به عنوان مربی والیبال دانشگاه انتخاب شد و در سال 1985  درجه فول پروفسوری را از دانشگاه در ورزش آمریکا اخذ کرد و بیشتر در حوزه تحقیقات علمی فعالیت کرد که همچنان ادامه دارد . دکتر احرابی فرد دارای بیش از ۱۱ کتاب و ده ها مقاله علمی در رشته های مختلف ورزشی است.

وی ضمن تدریس و پژوهش سال ها به عنوان مربی در تیم های مختلف والیبال آمریکا فعالیت کرده و جوایز و نشان‌های علمی و ورزشی متعددی را کسب کرده است . دکتر احرابی فرد می گوید :  بزرگترین افتخارم این است که معلم دبستان ، دبیرستان و دانشگاه بوده ام .

پروفسور احرابی فرمی گوید:  ما در گذشته تیم‌های شنا، شیرجه واترپلوی ایران را به کشورهای ترکیه، رومانی و روسیه بردیم و پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم . من با اطمینان می‌گویم به عنوان کسی که سال‌ها با جوانان ایرانی و آمریکایی کار کرده است، تاکید می‌کنم که جوانان ایرانی استعداد خیلی زیادی دارند، اما استعداد یک بار سنگینی را بر دوش شما قرار می‌دهد. ممکن است شما استعداد داشته باشید ولی تنبلی کنید. تمام کسانی که خیلی خوب موفق و قهرمان خواهند شد آنهایی هستند که تلاش و پشتکار زیادی دارند.

دکتر احرابی فرد در گفتگویی دیگر عنوان داشت : من هر بار که به ایران می آیم خانواده‌، دوستان و شاگردانم به گرمی از حضورم استقبال می‌کنند و خوشحالم که برخورد آنها را می‌بینم و هر کاری که بتوانم انجام می‌دهم. من یک مدرسه عالی ورزش را در ایران تاسیس کردم که حالا به عنوان یک دانشگاه به کارش ادامه می‌دهد. برای اولین بار 10 نفر را در دانشگاهی که امروز به عنوان دانشگاه خوارزمی تغییر نام داده است انتخاب کرده و به خارج از کشور فرستادیم و امروز تک تک آنها افتخار ایران هستند. من به همه توصیه می‌کنم که خودشان را مخلوط با آن چیزی که اطلاعی از آن ندارند، نکنند. من هیچ وقت نخواستم دل کسی را برنجانم. همیشه به عقاید خودم هم احترام گذاشته‌ام. مردم ایران بسیار مهربان و مهمان نواز هستند. همه آنهایی که خارج از کشور هستند مهم‌تر‌ین چیزی که از دست داده‌اند گردهمایی خانوادگی است.

پرفسور ایرج احرابی فرد به دلیل تحقیقات ورزشی خود موفق به دریافت جایزه دانشمند سال ۲۰۱۶ فدراسیون والیبال آمریکا شد.وی پیش از این از سوی انجمن مربیان والیبال آمریکا به عنوان مربی برتر سال ۲۰۰۰ و دانشمند برتر سال ۲۰۰۲ برگزیده و عضو تالار مشاهیر والیبال آمریکا و تالار مشاهیر ورزشی میسوری ولی انتخاب شده بود به پاس تحقیقات و مقالات برجسته اش در زمینه ورزش والیبال به دریافت این جایزه از سوی فدراسیون والیبال امریکا مفتخر شده است.

دکتر احرابی فرد با اشاره به این که اعطای جوایز سالانه در رشته والیبال از سوی کانون مربیان والیبال آمریکا صورت می گیرد و فدراسیون والیبال آمریکا به ندرت و گاه به گاه اقدام به اعطای جایزه علمی در این رشته می‌کند درباره تحقیقات اخیرش که منجر به کسب این جایزه شده است گفت: در تحقیقی که با همکاری یک فیزیکدان آمریکایی درنشریه علمی فدراسیون والیبال آمریکا (International Journal of Volleyball Research)  ارائه کردم در زمینه تاثیر اختلاف فشار هوا در مناطقی با ارتفاع متفاوت از سطح دریا بر عملکرد والیبالیست ها بود که نشان می‌دهد ورزشکاران این رشته در صورت مسابقه دادن در مناطقی با ارتفاع مختلف از سطح دریا در سرویس زدن و دریافت توپ عملکرد متفاوتی دارند و لازم است برای بازی در مناطق مختلف تمرینات خاصی را براساس ارتفاع منطقه از سطح دریا برای انطباق شرایط خود انجام دهنددکتر احرابی فرد سخنگوی سازمان سرگرمی و اوقات فراغت سازمان ملل متحد  WLO نیز می باشند . 

منبع : برگرفته از خبرگزاری ایسنا و گفتگوهای تلویزیونی دکتر احرابی فرد 

 Color SchemeMost of the Elements in Website Secondary MenuSecondary Menu Background Color Links ColorColor of Hyperlinks