مشاهیر ورزش ایران

محمد علی فردین

 محمدعلی فردین 15 بهمن 1309 در تهران در محلی بین خیابان شهباز سابق و خیابان ری به اسم ادیب الممالک، کوچه صحت، به دنیا آمد. پدرش علی گل فردین، کارمند اداره تسلیحات و از بازیگران تئاتر بود .  محمد علی در خانوادهٔ پدری اش دو برادر به نام های عباس و ایرج و یک خواهر داشت. او فرزند ارشد خانواده محسوب می شد.دوران ابتدایی را در دبستان ترقی در خیابان شهباز، و دوره متوسطه را در دبیرستان آذر در خیابان شاه آباد گذراند و موفق به اخذ دیپلم گردید، در سن 18 سالگی راهی سربازی شد و در سن 19 سالگی نیز ازدواج کرد .

محمد علی فردین هنرپیشه ای بود که که شهرتش ازسینما آغاز نشد بلکه مدال نقره المپیک(کشتی) نخستین بار او را بر سکوی شهرت برد.

فردین در سن شانزده سالگی به شکل حرفه ای به ورزش هایی چون:فوتبال، ژیمناستیک، شنا و هالتر پرداخت، و با تعییر پی در پی رشته های ورزشی سرانجام از دنیای کشتی سردرآورد. او به باشگاه نیرو و راستی رفت و زیر نظر کیومرث ابوالملوکی به فراگیری فنون کشتی پرداخت ابوالملوکی در مورد فردین می گوید:بسیار باهوش بود. فنون کشتی را به راحتی یاد می گرفت و راحت تر از آن اجرا می کرد بیش از آن که از زور بازو و قدرت خود استفاده کند، از هوش و ذکاوت خود بهره می برد.

بعدها فردین به باشگاه تهران رفت، در این جا بود که با غلامرضا تختی آشنا شد، او در این باشگاه زیر نظر حبیب الله بلور به صورت حرفه ای کشتی را پی گیری کرد و نخستین بار در مسابقات قهرمانی کشور در رشته آزاد در سال 1332 در اصفهان در وزن ششم مدال برنز گرفت و در سال 1333 در انتخابی تیم ملی در وزن 73 کیلو برگزیده شد و راهی تیم ملی گردید و در دومین دوره مسابقات جهانی در سال 1954 میلادی در توکیو به همراه محمود ملاقاسمی، محمدمهدی یعقوبی، ناصر گیوه چی، توفیق جهانبخت، عباس زندی، غلامرضا تختی و احمد وفادار اعضای تیم ملی را تشکیل دادند  . در این مسابقات تیم ایران دو مدال طلا در اوزان 67 و 79 کیلوگرم توسط توفیق جهانبخت و عباس زندی به دست آمد اما در وزن 73 کیلوگرم محمدعلی فردین با پیروزی مقابل حریفانی از فیلیپین، سوئد، آرژانتین و ژاپن در دیدار نهایی مقابل حریف گرجی از شوروی  نتیجه را واگذار و با مدال نقره به کار خود پایان داد.

او سپس همراه با پهلوان عباس زندی، امامعلی حبیبی، جهانبخت توفیق و غلامرضا تختی، در آذر ۱۳۳۳با دعوت فدراسیون کشتی سوئد به این کشور سفر کرد تا ضمن برگزاری مسابقات دوستانه، شگردهای شرقی را به کشتی‌گیران جوان این کشور آموزش دهند.

در سال 1336 در قهرمانی کشور در تهران در یک وزن پائین تر در وزن پنجم  قهرمان شد و در سال 1337 نیز در رشته فرنگی و در وزن ششم به عنوان نخست دست یافت .

از کشتی‌های فردین، فیلم و ویدیویی به جا نمانده اما ازدر فیلم سینمایی «جهان پهلوان» که سال ۱۳۴۵ساخته شده، اسماعیل ریاحی کارگردان این فیلم تصمیم گرفت تصاویری از اجرای فنون توسط تختی را در فیلم خود بگنجاند.


سرانجام فردین در 18 فروردین سال 1379 چشم از جهان فروبست و در میان سیل علاقمندان وی و با یک تشییع بی سابقه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.روحش شاد ویادش گرامی باد.

 

افتخارات ورزشی محمدعلی فردین


•        79 کیلوگرم:قهرمانی کشور 1332 اصفهان - برنز

•        73 کیلو:نفر اول انتخابی تیم ملی در سال 1333

•        73 کیلوگرم:مسابقات جهانی 1954 توکیو - نقره

•        73 کیلوگرم:بدون شکست در رقابت های تیم به تیم در سوئد

•        73 کیلوگرم:عضو تیم ملی، اعزامی به جشنواره جهانی 1955 ورشو

•        73 کیلوگرم:قهرمانی کشور 1336 تهران - طلا

•        73 کیلوگرم:مسابقات جهانی 1957 استانبول - چهارم

•        79 کیلوگرم:کشتی فرنگی قهرمانی کشور 1337 تهران - طلا

 Color SchemeMost of the Elements in Website Secondary MenuSecondary Menu Background Color Links ColorColor of Hyperlinks