مشاهیر ورزش ایران

ابراهیم جوادی

 ابراهیم جوادی در سال ۱۳۲۲ در قزوین و در خانواده‌ای پرجمعیت به دنیا آمد اما بیشترین سال‌های عمرش را در کرج سپری کرده است.  از هر پنج برادرش کوچک ‌اندام‌تر اما زرنگ‌تر و پرتحرک‌تر از آن‌ها بود و پس از سال ها کشتی‌ گرفتن بر روی تشک پر از کاه یا روی زمین خاکی، نخستین بار در سال ۱۳۳۹ در باشگاهی در کرج نام‌نویسی کرد. نخستین قهرمانی جوادی در مسابقاتی بود که شهرداری کرج در این شهر برگزار نمود وبه قهرمانی رسید، آن هم با ۴۵ کیلوگرم وزن.

ابراهیم جوادی با عزمی راسخ برای حضور بر سکوهای مهم تلاش می کرد ولی در گذشت برادرش بر اثر ضرب دیدگی حین تمرین کشتی در سال ۱۳۴۴ از لحاظ روحی به شدت به او آسیب رساند .پس‌ازاین حادثه، مخالفت تمام اعضای خانواده با ادامه کشتی گرفتن ابراهیم طبیعی بود. او نیز مدتی روحیه تمرین نداشت اما شادروان خجسته پور به ‌تدریج رضایت او و خانواده‌اش را جلب کرد.  

در آن زمان وزن اول کشتی ۵۲ کیلوگرم بود ولی جوادی به علت وزن بسیار کم (۴۶ کیلوگرم) نتوانست در مسابقات انتخابی المپیک ۱۹۶۸ به پیراهن تیم ملی برسد . اضافه شدن وزن ۴۸ کیلو انگیزه ای دوباره به وی بخشید تا در سال ۱۳۴۷ در مسابقات انتخابی جام تفلیس حضور یابد. او با موفقیت در این مسابقات، به مدال نقره رسید. در مسابقات انتخابی رقابت های جهانی ۱۹۶۹ ماردل پلاتا او به مقام اول دست یافت تا نخستین حضور جهانی خود را تجربه کند.

افتخارات ابراهیم جوادی

مدال طلا مسابقات جهانی ماردل پلاتا 1969 ، ادمونتون 1970 و صوفیه 1971 در وزن 48 کیلوگرم

مدال طلا مسابقات جهانی تهران 1973 در وزن 52 کیلوگرم

کسب مدال برنز المپیک 1972 مونیخ

مدال طلا بازی های آسیایی بانکوک 1970 در 48  کیلوگرم و بازی های آسیایی تهران 1974 در 52 کیلوگرم


فیلم مستندی که با صدای عطا بهمنش در رقابت‌های جهانی 1973 تهران به ‌جامانده نشان می‌دهد پس از قهرمانی جوادی، او را قلمدوش کردند و در وسط تشک به گردنش تاج گل انداختند .

جوادی دو پسر دارد و یک دختر . وی در المپیک‌ مونترال مربی تیم ملی بود. در مسابقات جهانی سوئیس و توکیو هم مثل المپیک بارسلون ازجمله دستیاران منصور برزگر بود. او سال‌ها ریاست هیات کشتی کرج را بر عهده داشت و در سه دهه اخیر بارها در کمیته‌های فنی ایفای نقش کرده است.

ابراهیم جوادی در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۱ استانبول توسط رافائل مارتینتی رئیس فدراسیون جهانی کشتی به‌عنوان عضو جدید تالار افتخارات فیلا معرفی شد.

 Color SchemeMost of the Elements in Website Secondary MenuSecondary Menu Background Color Links ColorColor of Hyperlinks