مشاهیر ورزش ایران

حسین صدقیانی

 حسین صدقیانی معروف به حسین افندی متولد ۱۰ دی ۱۲۸۱ در تبریز   فرزند  حاج رسول صدقیانی است . درپی  اشغال آذربایجان توسط روس‌ها حاج رسول به همراه خانواده در سال‌های بعد 1290 شمسی در استانبول ساکن  شد و پسرش حسین صدقیانی زمانی‌که در عثمانی ( ترکیه فعلی ) ساکن بود ، بازی فوتبال را از باشگاه فنر باغچه استانبول فرا گرفت . حسین صدقیانی تا ۱۸ سالگی در استانبول بود و ۳ فصل در تیم فنرباغچه ترکیه بازی کرد و سپس در سال ۱۲۹۹ و در 27 سالگی برای تحصیلات به دانشگاه تراویل چارلری اتریش وارد شدکه در آن زمان نیز به باشگاه مارچین مونسئو بلژیک پیوست.

حسین در سال ۱۳۰۴ به ایران آمد و برای ادامه زندگی مشهد را انتخاب کرد و عضو کلوب فردوسی شد که یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های ورزشی کشور بود و از همین جا بود که آوازه مردی که فوتبال را با کفش ورزشی انجام می‌داد در ایران پیچید؛‌ چراکه تا آن زمان بازیکن فوتبال‌های ایرانی با گیوه بازی می‌کردند.پس از اینکه آوازه نام صدقیانی و سبک و سیاق بازی اش در ایران پیچید، وی به تیم منتخب تهران دعوت شد؛ همان تیمی که با سرپرستی میرمهدی خان ورزنده در سال ۱۳۰۵ به باکو رفت .

در این حین صدقیانی ۲۴ ساله بار دیگر عزم سفر کرد و این بار به بلژیک رفت و به عضویت باشگاه شارلروا درآمد و پس از 10 سال بازی در بلژیک، زندگی و نگرش افندی را با فوتبال عوض کرد و این درحالیست که در سال ۱۹۳۲ عنوان آقای گلی مسابقات بلژیک را به خود اختصاص داده بود.

حسین افندی در حضور آلبرت اول پادشاه بلژیک و ۶۰ هزار تماشاگر در دیدار نهایی، سه گل به تیم بروکسل زد و تیم رویال – شارلروآ اسپورتنیگ کلوب را به قهرمانی باشگاه های بلژیک رساند. 

حسین در ایران عضو تیم توفان و همبازی اکبر حیدری معروف شد و پس از یک سال بازی در سال ۱۳۱۶‌، به انجمن تازه تأسیس تربیت بدنی و پیشاهنگی رفت و مسوولیت اداره تیم‌های فوتبال را برعهده گرفت و مهارت و کاردانی وی تاجایی بود که وقتی تیم ملی در شهریور ۱۳۲۰ برای بازی با تیم ملی افغانستان به کابل رفت، حسین صدقیانی را به عنوان سرمربی در کنارش داشت و تا سال ۱۳۲۹ همواره مرد اول و تصمیم گیرنده امور فوتبال بودوی و از سال ۱۳۲۵ هجری‌شمسی به مدت ۱۷ سال مسئول سازمان ورزش دانشگاه تهران بود .

در سال ۱۳۵۱‌، با آمدن کامبیز آتابای به فوتبال ایران، زمینه بازگشت دوباره حسین صدقیانی به تیم ملی فراهم آمد و پیرمرد ۷۰ ساله با عنوان سرپرست به جایی بازگشت که ۴۶ سال قبل برایش بازی کرده بود. آخرین میدان حضورش جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در سال ۱۳۵۷ بود . مرحوم صدقیانی در 10 آذر  سال ۱۳۶۱  در سن 80 سالگی درگذشت و در آرامستان بهشت‌زهرا به خاک سپرده شد . یادش گرامی باد .

 Color SchemeMost of the Elements in Website Secondary MenuSecondary Menu Background Color Links ColorColor of Hyperlinks