مشاهیر ورزش ایران

منوچهر مهران

 منوچهر مهران  نامی جاودان در تاریخ ورزش و مطبوعات ورزشی ایران  ، متولد 1291 در مشهد از همان دوره ی نوجوانی , پیوندی عمیق با ورزش در او پدیدار شد. گرایش اصلی او به فوتبال ، کوه نوردی و دوومیدانی , بیش از سایر رشته ها بود

 با تلاش زنده یاد منوچهر مهران  به عنوان اولین مدیر تربیت بدنی خراسان و دکترحسین بنائی ، ورزش استان خراسان با یک تحول عظیم همراه شد , آنگونه که طی مدت زمان کوتاه , شاگردان بسیاری را تحت تعلیم و اموزش  قرار داد که با گذشت چند سال , هر کدام انها خود به مربیان کارامد تبدیل شدند   

تابستان سال ۱۳۰۸ شمسییک تیم فوتبال از کشور شوروی برای انجام  یک مسابقه ی دوستانه فوتبال , به مشهد  سفر کرد و زنده یاد منوچهر مهران یکی از اعضاء تیم منتخب مشهد در ان مسابقه ی دوستانه بودوی در سال 1315 مفتخر به دریافت مدال درجه یک از وزیر فرهنگ شد .

منوچهر مهران در پاییز 1318 راهی تهران شد ودر پاییز همان سال باشگاه پیکار  و در سال 1322 نیز با شگاه نیرو و راستی را تاسیس کرد . مرحوم مهران در سال 1322 هفته نامه نیرو وراستی را نیز راه اندازی کرد.

 منوچهر مهران در سال های ابتدایی دهه ۲۰ شمسی  , بعنوان مروج کوه نوردی دسته جمعی , شهرت یافت و بسیاری او را روح ورزش کوه نوردی میدانستند.

مرحوم منوچهر مهران با توجه به مسئولیتی که داشت رئیس اداره مسابقات ورزشی تربیت بدنی ایران در سال 1324 اولین مسابقات پرورش اندام را در خیابان لاله زار در تماشاخانه دهقان رسما برگزار نمود – آقای مصطفی گرائیلی که استاد ژیمناستیک بود در این دوره از مسابقات داوری کرد .

مرحوم مهران به دلیل بروز بیماری قلبی در 19 آذر 1326  جان به جان آفرین تسلیم کرد و پیکر وی در آرامگاه ظهیرالدوله تهران به خاک سپرده شد.

 Color SchemeMost of the Elements in Website Secondary MenuSecondary Menu Background Color Links ColorColor of Hyperlinks