مشاهیر ورزش ایران

سیامند رحمان

 سیامند رحمان در یکم فروردین ۱۳۶۷ خورشیدی در اشنویه یکی از شهرهای آذربایجان غربی چشم به جهان گشود. او از زمان تولد از ناحیه پا به صورت مادرزادی معلول بود و طبق گفته های خودش در دوران کودکی بدون کمک رفت و آمد می کرد و مشکل خاصی در این باره نداشت. سیامند با توانایی بالای خود با وجود محدودیت جسمانی همواره خنده‌رو بود و از او به عنوان هرکول خندان نامبرده می‌شد. سیامند با ورود به دبیرستان احساس کرد که علاقه عجیبی به ورزش سنگین دارد. او در این باره گفته بود: «از دوران دبیرستان به باشگاه بدنسازی می‎ رفتم، علاقه‌ ورزشی و شور جوانی که وجود داشت و از سویی استعدادی را که در رشته‌ ورزشی وزنه برداری در خود می‌ دیدم باعث گرایش من به ورزش شد شنا و خیلی از ورزش‌های دیگر را انجام می‌دهیم اما فقط به وزنه‌ برداری علاقه‌ مند هستم.» همین علاقه او سبب شد تا سیامند در ۱۷ سالگی در اشنویه وزنه برداری را شروع کند و در ۱۳۸۷ خورشیدی وارد تیم ملی شود و به همین دلیل به سرعت خود را در رقابت با دیگران تقویت کرد. در همان دوران با تمرین و ممارست خودش را به وزنه ۲۸۷ رساند و در مسابقات گوانجو با مهار وزنه‌ ۲۹۱ کیلوگرمی رکورد دار جهان شد. سیامند تحصیلات تکمیلی خود را در رشته  حقوق قضایی گذرانده است. موسیقی جزو علاقه مندی های سیامند بود و سعی می کرد که در اوقات فراغت به این امر بپردازد. او در این باره گفته بود: « زمانی که در اردو هستم بیشتر تمرین می‌کنم و اگر وقتی هم باقی باشد بیشتر کتاب‌های روانشناسی مطالعه می‌کنم، به تمام موسیقی‌ها گوش می‌دهم و بستگی به موقعیت دارد.»

 
سیامند رحمان، وزنه‌بردار سنگین وزن با حضور در تیم ملی پارا وزنه برداری افتخارات بسیاری را کسب کرد. از افتخارات او می‌توان به قهرمانی پارالمپیک لندن ۲۰۱۲، پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ که به کسب پنج مدال طلا و یک نقره جهان اشاره کرد. سیامند در بازی‌های پارا آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰، اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ نیز موفق به کسب مدال طلا شد. او نخستین بار در ۱۳۸۷ خورشیدی به اردوی تیم‌ملی وزنه برداری معلولان ایران دعوت شد و در مسابقات پارالمپیک لندن توانست در حرکت نخست وزنه ۲۷۰ کیلوگرمی و در حرکت دوم وزنه ۲۸۰ کیلوگرمی را مهار کند و مدال طلای مسابقات را بدست آورد. وزنه ۳۰۱ کیلوگرمی سومین حرکت قهرمانی سیامند به شمار می رفت تا رکورد جهان که متعلق به خودش بود را یک کیلو ارتقا دهد که البته موفق به انجام نشد و با همان وزنه همان وزنه ۲۸۰ کیلوگرم مدال طلا را گرفت.

در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶  سیامند در دسته  ۱۰۷ + کیلوگرم  توانست در حرکت نخست وزنه ۲۷۰ و در حرکت دوم وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی و در حرکت سوم وزنه ۳۰۵ کیلوگرمی را مهار کند و نشان زرین پارالمپیک را از آن خود کند. 
 سرانجام سیامند رحمان قوی ترین مرد پاراوزنه برداری جهان در ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ و در آستانه ۳۲ سالگی به دلیل ایست قلبی در یکی از بیمارستان های شهر اشنویه چشم از جهان فروبست و جامعه ورزش ایران را سوگوار کرد .یادش گرامی باد. 

 Color SchemeMost of the Elements in Website Secondary MenuSecondary Menu Background Color Links ColorColor of Hyperlinks