مـقالات ســایت

ورزش کارگری

🕔1399/11/07 0 Comments

 تاریخچه کنفدراسیون بین المللی ورزش کارگری  

فدراسیون جهانی ورزش کارگری در سال 1913 در خنت بلژیک تاسیس و به  طور مجدد پس از پایان جنگ جهانی اول در سال 1920 در لوزان سوییس  و سپس پس از وقفه ای دیگر پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1946 در بروکسل بلژیک راه اندازی شد . فداسیون جهانی کارگری با نام اختصاری  CSIT   در سال 1986 از سوی کمیته بین المللی المپیک به رسمیت شناخته شد .
نخستین دوره بازی های ورزشی جهانی کارگران در سال 2008 میلادی به میزبانی شهر ریمنی ایتالیا آغاز شد . دومین دوره  این بازی ها در سال 2010 در شهر تالین استونی ، سومین دوره در سال 2013 در وارنا بلغارستان ، چهارمین دوره سال 2015 در لیگنانو ایتالیا ، پنجمین دوره سال 2017 در ریگا لتونی و  ششمین دوره سال 2019  در تورتوسا اسپانیا برگزار شد . 

تاریخچه ورزش کارگری در ایران 
با توسعه و گسترش کارخانه ها و کارگاه های صنعتی و غیر صنعتی در کشور برای بازده هرچه بیشتر محصولات مدیران به فکر فراهم کردن شرایط برای رفاه کارگران و کارکنان خود شدند. از طرفی وجود برخی معافیت ها و همچنین ارتباط با باشگاه ها و حضور در مسابقات ورزشی باعث شد تا مدیران ورزش دوست کارخانجات و کارگاه برای سرمایه گذاری در بخش حرفه ای دست بکار شوند .
به طور مثال با راه اندازی پالایشگاه نفت در آبادان ، باشگاه ورزشی کارگران نیز در دهه 1330 راه اندازی می شود و همین امر موجب توسعه بسیاری از ورزش ها در کشورمان شده است. 
به همین دلیل برای هماهنگی جهت توسعه و ساماندهی امور ورزش کارگران و کارکنان در کشور دفتری در سال 1346 زیر نظر معاونت اجتماعی و تفریحات سالم وزارت کار راه اندازی می شود . 
در ابتدا آقای شعاع معتمدی و بعدی ازوی آقای مهدی نجم و پس از آن آقایان جواد کلهر و محمود بیاتی مسوولیت اداره کل تربیت بدنی وزارت کار را تا پیروزی انقلاب بر عهده داشتند .
این اداره  فعالیت خود را با ۴ رشته ورزشی در کشور آغاز کرد . پس از آن بر اساس نیاز سنجی و درخواست های جامعه مخاطب رشته های ورزشی کارگران از ۴ رشته به ۸ رشته و بعد ها به ۱۷ رشته افزایش یافت .
حضور افراد تاثیر گذار و علاقمند به ورزش در راس کارخانجات ، ادارات ، ارگان های دولتی و خصوصی نقش بسزایی در کمک به توسعه ورزش در بخش های همگانی ، قهرمانی و حرفه ای شده است . 
 درسال 1398  تعداد ۵۰۰ هزار نفر از کارگران در فعالیت های ورزشی مشارکت داشته  و تعداد ۵۰۰۰  از ورزشکاران کارگر در مسابقات رسمی قهرمانی کشور شرکت می نمایند .
فدراسیون ورزش کارگری با همکاری و تعامل  وزارت ورزش و جوانان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آبان ۱۳۹۱ مورد تصویب و در لیست فدراسیون های آماتوری ورزش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت .
 در عرصه بین المللی نیز ورزش کارگران جمهوری اسلامی ایران در مهر  1391 به عضویت کنفدراسیون بین المللی ورزش کارگری نائل آمد . 
شایان ذکر است که در حال حاضر ۴۱ کشور و سازمان بین المللی در این کنفدراسیون عضویت داشته و کشورهای متعددی نیز در حال تلاش برای پیوستن به این تشکیلات جهانی می باشند .

روسای فدراسیون ورزش کارگری 
 
علی میرزاخانی 1391 تا 1392 
مصطفی کارخانه 1392 تا 1393 
احمد حسین زادگان 1393 تا 1395 
سید امیر حسینی 1395 تا 1397 
جواد رمضی 1397 تا کنون 

نتایج ایران در بازی های جهانی ورزشی کارگران 

http://2017.csit-world-sports-games.com/results/index.html

در حال تکمیل اطلاعات 

با دوستان خود این مطلب را به اشتراک بگذارید

نظرات ارسالی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

 Color SchemeMost of the Elements in Website Secondary MenuSecondary Menu Background Color Links ColorColor of Hyperlinks